Strona główna Społeczeństwo

Jak radzić sobie z bezsennością

280
4
Kobieta siedząca w łóżku

Bezsenność i zaburzenia snu są częstymi przypadłościami wśród ludzi. Najczęściej takie stany mają związek z nerwami i stresem, które zazwyczaj są przejściowe. Co jednak robić, gdy problemy ze snem stają się naszą zmorą i sprawiają, że znacząco pogarsza się nasze samopoczucie i jakość życia?

Jakie są przyczyny problemów ze snem?

Jest wiele przyczyn odpowiadających za bezsenność oraz nocne wybudzenia. Są to przeważnie stany niepokoju, zdenerwowanie i stres, które nie dają nam wytchnąć nawet nocą. Może odpowiadać za to również zła dieta, brak ruchu oraz ogólnie nieprawidłowy tryb życia, który może prowadzić do zaburzeń. Każdemu się to zdarza, jednakże jeżeli utrzymuje się przez dłuższy czas, może to świadczyć o problemach zdrowotnych. Często okazuje się, że za problemy ze snem odpowiadają problemy z oddechem, zazwyczaj jest to zapchany nos. Warto wtedy przebadać się laryngologicznie lub oczyścić nos przed snem.

Co zrobić by w końcu zasnąć?

Warto spróbować zmienić swój tryb życia, w tym także swoją dietę i zrezygnować z jedzenia ciężkostrawnych posiłków, ponieważ zamiast wypoczywać, nasz żołądek będzie zajmował się trawieniem, co niestety zdecydowanie przeszkadza w zaśnięciu. Powinno się również zrezygnować ze środków pobudzających, takich jak kawa, alkohol czy papierosy. Zaleca się więc lekkie posiłki z dodatkowym przyjmowaniem preparatów z witaminą B6 oraz melatoninę, które odpowiadają bezpośrednio za naszą zdolność do snu. Warto również pamiętać o tym, by ostatni posiłek przed snem zjeść dwie-trzy godziny wcześniej. Ważne jest, by pilnować regularnego wstawiania i chodzenia spać, najlepiej o tej samej porze. Odpowiada to za przyzwyczajenie organizmu, który będzie odczuwał zmęczenie w momencie, gdy przyjdzie pora spać. Najlepiej jest również zrezygnować z drzemek w ciągu dnia, taki wypoczynek może nas wybić z rytmu i utrudnić zaśnięcie w nocy.

Śpiąca w łóżku kobieta

Higiena snu bardzo ważna

Najlepiej jest jeżeli dobrze przygotujemy swoje miejsce do spania. Łóżko, w którym śpimy powinno być wygodne i znajdować się w pokoju o odpowiedniej temperaturze, najlepiej około 21 stopni. Dobrze jest również przewietrzyć pomieszczenie wpuszczając świeże powietrze. Sprzyjające otoczenie, ciemność i cisza są bardzo pożądane. Można się zdobyć na relaksującą ciepłą kąpiel. Ważne jest również to, by nie dostarczać sobie emocji przed snem lepiej więc zrezygnować z grania w gry komputerowe czy oglądanie kryminałów i horrorów. Emocjonalne pobudzenie może tylko przeszkodzić w zaśnięciu. Gdy czujesz się senny, nie przeciągaj chwili pójścia do łóżka, lepiej jest jednak również nie iść spać za wcześnie, bo w tym przypadku niepokój nie pozwoli ci zasnąć. Warto również pomyśleć o codziennej aktywności fizycznej, na przykład uprawianiu sportu, który nie tylko wpływa korzystnie na nasze ciało, ale także zmniejsza stres i powoduje zmęczenie fizyczne, dzięki czemu łatwiej się zasypia, trzeba jednak pamiętać o tym, by zrezygnować z ćwiczeń późnym wieczorem, gdyż zamiast senności będziemy odczuwać pobudzenie.

Czy farmakologiczne leczenie bezsenności jest konieczne?

Metod zasypianie jest bardzo wiele i zaliczają się do niech również środki farmakologiczne, jednak jest to rozwiązanie tylko na krótką metę. Jeżeli jednak nie jesteśmy w stanie zasnąć i trwa to dłuższy czas, najlepiej jest zgłosić się z tym do lekarza i przedstawić swój problem. Lekarz powinien coś poradzić na ten problem, być może potrzebne byłyby dokładniejsze badania.

4 KOMENTARZE

  1. A może jakieś napary ziołowe? Albo szklanka ciepłego mleka przed snem? Stosowane regularnie takie sposoby naprawdę mogą pomóc. Bo tabletki na bezsenność to raczej ostateczność, też tak myślicie?

  2. Ja mam problemy z zaśnięciem, kiedy mam wiele spraw na głowie i nie pozwalają mi one spać. Wtedy po prostu muszę przed snem wykonać jakiś wysiłek fizyczny, głównie są to jakieś zestawy ćwiczeń i wtedy zmęczona, łatwiej zasypiam.

  3. Też miałam problemy z zaśnięciem ale zmieniłam tryb życia, zaczęłam się zdrowo odżywiać i chodzić na dłuuugie spacery i moje kłopoty zniknęły. Może warto ten sposób wypróbować?

  4. Mnie bardzo pomogło wietrzenie pomieszczenia przed snem. Dobrze jest też jak zasypia się w temperaturze nieco niższej niż pokojowa – i oczywiście higiena snu to podstawa. Odkąd jem kolację najpóźniej o 18 nie mam problemu z bezsennością.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here