Strona główna Biznes

Jak szukać pracy – zasady skutecznego poszukiwania pracy

85
1
Klawiatura z napisem znajdź pracę

Poszukiwanie pracy to temat często poruszany. Zazwyczaj niewiele osób wie jak się za to zabrać i w szczególności dotyczy to ludzi młodych, ale nie tylko. Dzisiejszy rynek pracy jest bardzo specyficzny i nieraz trzeba naprawdę uzbroić się w cierpliwość, jeżeli chce się coś osiągnąć. Jak więc rozpocząć takie poszukiwania?

Od czego zacząć poszukiwania pracy?

Zanim zaczniemy poszukiwania, warto zastanowić się nad tym, co chce się robić. Oczywiście wszystko zależeć będzie również od dostępnych na rynku ofert, dobrze jest mieć jednak jakieś konkretnie założenia, najlepiej kilka, aby mieć większy wybór. Trzeba rozpatrzyć swoje mocne i słabe strony, doświadczenie oraz umiejętności, jakie posiadamy, jak również zdobyte wykształcenie, nie tylko szkoły średnie czy studia, ale także szkolenia i inne formy nauki, które w jakiś sposób mogą podnosić nasze kwalifikacje. Wszystko więc opiera się na CV, które jest podstawowym dokumentem i które jest wysyłane do potencjalnego pracodawcy. Dobrze napisane CV może zdziałać bardzo wiele. Gdy już jednak mamy taki dokument można zacząć rozglądać się za ofertami.

W jaki sposób szukać pracy?

Portali związanych z poszukiwaniem pracy jest naprawdę dużo, a oferty na nich często się powtarzają, ponieważ pracodawcy umieszczają je na kilku portalach jednocześnie. Portale to jednak nie wszystko i nie należy na nich poprzestawać. Urzędy pracy, choć można na nie narzekać, również są dobrą opcją, oprócz tego można otrzymać tam możliwość dodatkowych szkoleń oraz inne rodzaje wsparcia. Dobrym źródłem jest również prasa, tablice ogłoszeniowe, targi pracy, agencje pośrednictwa pracy oraz organizacje pozarządowe, które zawodowo zajmują się rekrutacją i pośrednictwem pracy, przygotowywaniem dokumentów aplikacyjnych i rozmów kwalifikacyjnych. Można też korzystać z poczty pantoflowej, szukając za pośrednictwem znajomych i rodziny.

Szkło powiększające na gazecie

Wysyłanie dokumentów na wybrane oferty

Gdy już wiesz czego szukasz, znasz swoje możliwości i wybrałeś oferty, które cie zainteresowały nie pozostaje nic innego, jak tylko zacząć rozsyłać swoje CV oraz listy motywacyjne, jeżeli takie są wymagane (dobrze napisany list to także ważny atut – pamiętaj LM nie jest powtórzeniem CV, przedstawiasz tu swoją kandydaturę nawiązując do oczekiwań pracodawcy i starasz się pokazać, że to właśnie ty się nadajesz). W tym wypadku nie należy się ograniczać, tylko wysyłać dokumenty do jak największej ilości firm i czekać.

Często bywa tak, że nie otrzymuje się żądnych odpowiedzi, gdy jednak się już tak stanie, to następuje kolejna część – rozmowa kwalifikacyjna. Nie należy się przejmować ewentualnymi porażkami, każda rozmowa to nowe doświadczenie, nie poddawaj się i bądź wytrwały w swoich poszukiwaniach. Zanim jednak się wkroczy do konkretnej firmy najlepiej jest się coś o niej dowiedzieć, zaciągnąć języka i zorientować się w profilu działania. Warto również wysyłać swoje CV do firm, które akurat w danym momencie nie prowadzą rekrutacji, możliwe że w przyszłości zostaną one wprowadzone, a wtedy nim wystawią ogłoszenie czy też komuś to zlecą, przeszukają najpierw własną bazę.

Jak wytrwać w poszukiwaniach pracy?

Pamiętaj żeby się nie poddawać. Poszukiwanie pracy to żmudna i czasochłonna czynność, która może prowadzić do zniechęcenia i rezygnacji. Ważne jest, aby się temu nie poddać i wytrwale dążyć do celu. Pamiętaj o dobrze przygotowanych dokumentach aplikacyjnych, najlepiej w kilku wersjach, dostosowanych do konkretnej oferty. Jakość takich dokumentów często jest znacznie istotniejsza od ilości wysłanych aplikacji.

1 KOMENTARZ

  1. Pracy to teraz chyba najlepiej szuka się w internecie albo przez znajomych, z czego druga opcja jest lepsza, choć niestety rzadko się zdarza. Nie mając znajomości albo szczęścia ciężko znaleźć pracę. Niestety.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here