Strona główna Motoryzacja

Zbieżność kół – na co wpływa, kiedy warto sprawdzić?

277
0
koło samochodu


Czym jest zbieżność kół? Co na nią wpływa i jak sprawdzić, czy wszystko jest tak, jak należy? Gdzie się w tym celu udać? Co zrobić? Podpowiadamy!

Czym jest zbieżność kół?

Zbieżność kół pojazdu to takie ich ustawienie na jednej osi, aby odległość między ich obręczami z przodu była mniejsza niż z tyłu. Można więc powiedzieć, że jest to wielkość określającą ich odchylenie od równoległości. Najczęściej zbieżność kół jest mierzona w milimetrach. Sprawdza się ją na krawędzi obręczy, ale na wysokości ich obrotu. Koła wówczas ustawione muszą być do jazdy na wprost. Kąt zbieżności zawiera się w przedziale +3 do -3 stopni. Jeśli wynik jest na plusie, to koła są zbieżne, a jak na minusie – rozbieżne.

Czyli chcąc wyjaśnić bardziej dobitnie, należy więc powiedzieć, że zbieżność kół jest to wartość, która określa położenie kół względem siebie (przednich lub tylnych). Niepoprawna zbieżność sprawia, że oś obrotu koła nie jest prostopadła do kierunku ruchu samochodu. To ma swoje konsekwencje. Jakie?

Czym grozi zła zbieżność kół?

Najczęściej dzieje się tak, że koła nienapędzane mają tendencję do zmniejszenia zbieżności, a napędzane do zwiększenia. Tak więc jeżdżąc pojazdem siły, które na niego działają,k zmieniają położenie kół. Zbieżność ma być gwarantem, że pojazd będzie umiał utrzymać linię podczas jazdy na wprost. Jeśli więc nie da się jechać prosto bez korekty kierownicą, oznacza to, że coś jest nie tak.

Negatywny wpływ złej zbieżności to również nierównomierne zużywanie się opon. Oś obrotu koła nie jest prostopadła do ruchu samochodu, więc często zachowuje się, jak podczas jazdy na zakręcie. Zużywa się więc opona (szczególnie z jednej strony). To wymaga jej częstej wymiany, bowiem do niczego się już nie nadaje.

Co więcej, niepoprawna zbieżność sprawia, że wzrastają opory toczenia, a przez to rośnie spalanie. To odbija się oczywiście na kieszeni kierowcy.

Warto wiedzieć, że w przypadku dużych odchyleń, istnieje ryzyko nieprawidłowego zachowania się pojazdu na zakrętach. Nawet niewielkich. Wówczas odczuwalny jest bezwład na zakrętach. To grozi nawet niekontrolowaną zmianą kierunku jazdy. Nie trzeba dodawać, jakie to może mieć konsekwencje…

Ustawienie zbieżności kół

Istotne jest to, by kontrolować geometrię kół. Często bowiem nieświadomie można jeździć z usterką. Najlepiej przy okazji sezonowej wymiany opon sprawdzać, czy wszystko jest tak, jak należy. Zwłaszcza ważne jest to przy zakładaniu nowych opon.

W sytuacji, gdy okaże się, że ze zbieżnością nie wszystko jest tak, jak należy, z pewnością wiele osób pokusi się o samodzielną naprawę. Prawda jest jednak taka, że ustawienie zbieżności kół domowym sposobem nie jest rozsądnym postępowaniem. Zdecydowanie lepiej jest odwiedzić warsztat, który się w tym specjalizuje. Dzisiaj zbieżność kół ustawiana jest z użyciem laserowej technologii (www.Top-Autoserwis.pl), dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie znacznie dokładniejszych rezultatów. Nie ma co kłaść na szali własnego bezpieczeństwa. Ustawianie zbieżności kół to nie przelewki. Tutaj każde odchylenie ma znacznie. Tak więc, choć ustawienia zbieżności kół cena może być dla wielu dość wysoka, warto ponieść ten wydatek. Z pewnością pomoże to zapobiec kolejnym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here