Strona główna Społeczeństwo

Jak rzucić palenie – sposoby na walkę z nałogiem

660
1
Popielniczka z papierosem

Palenie papierosów szkodzi i wiedzą o tym wszyscy, ale najczęściej zagorzali palacze zupełnie ignorują niebezpieczeństwo i nie mogą się obyć bez papierosa nawet jednego dnia. Jest to nałóg, jak każdy inny, choć bardzo wyniszczający i coraz mniej akceptowany, za czym idą liczne zakazy palenia w różnych miejscach. Może lepiej zastanowić się nad tym, by wreszcie rzucić palenie i dać sobie szansę na zdrowsze życie. Jak to zrobić?

Jak podjąć decyzję o rzuceniu palenia?

Najważniejsze w tym wszystkim jest nasze nastawienie, czyli zdecydowane i mocne postanowienie rzucenia palenia. Powiedzieć sobie „rzucam palenie” i dodatkowo uzasadnić swoją decyzję. Dobrze jest wypisać wszystkie powody, dla których warto to zrobić. Przede wszystkim jednak trzeba być pewnym swego, bo w innym przypadku same słowa, bez wewnętrznego przekonania niczego nie dadzą i równie dobrze już na wstępnie można zrezygnować. Pewność, zdecydowanie i silna wola!

Walka z nałogiem metodami farmakologicznymi

Metod na rzucenie palenia jest wiele, jedną z nich jest ta związana z farmakologią. Na rynku dostępnych jest wiele środków mających na celu wspomaganie w walce z nałogiem palenia, które często są dostępne w aptekach bez recepty. Warto jednak wcześniej skorzystać z wizyty u lekarza, który może zatwierdzić lub wykluczyć korzystanie z takich leków. Dostępne są gumy i plastry nikotynowe oraz pastylki do ssania, jak również wiele innych środków, które działają wspomagająco, zmniejszają głód nikotynowy i pomagają w całkowitym odstawieniu papierosów. Czasem to jednak nie wystarcza.

Paczka papierosów

Jak kontrolować „pociąg do papierosów”?

Farmakologia to nie wszystko, bardzo ważne jest to, by samemu również się kontrolować. Leki nie zawsze mogą dawać pożądane skutki, a jak już to trzeba na nie czekać. Wymaga to czasu i cierpliwości, a przy okazji stwarza silne zapotrzebowanie na zastępowanie papierosów czym innym, na przykład sięgając po alkohol, kawę czy słodkie przekąski, od czego należy się wstrzymywać. Dobrze jest również zorientować się w tym, w jakich sytuacjach sięga się po papierosa, to pomoże nam na dokonanie niezbędnych zmian i wyeliminowanie papierosa z naszego życia. Ważne jest również to, by unikać innych palaczy, przynajmniej na początku swojej walki, a najlepiej znaleźć sprzymierzeńców, którzy będą nas wspierać w naszym postanowieniu i będą nas dodatkowo motywować.

Jak wytrwać w postanowieniu o rzuceniu palenia?

Rzucanie palenia nie jest łatwe i będzie się wiązać z licznymi przeszkodami i pokusami. Wszystko będzie przypominać o paleniu i nęcić nas, by sięgnąć po papierosa. Wiele osób boi się, szczególnie kobiety, że w trakcie rzucania palenia utyją. Wiąże się to przede wszystkim z tym, że rzucając nikotynę wraca apetyt, jak również poprawia się wyczucie smaku, a co za idzie, zaczyna się więcej jeść. Oczywiście może się zdarzyć, że przybierze się nieco na wadze, nie jest to jednak stan stały i po pewnym czasie wszystko powinno wrócić do normy. Jednak jeżeli nie będziemy się objadać, waga nie zmieni się w ogóle. W ostatecznym rozrachunku rzucenie palenia przyniesie same korzyści. Będziemy się lepiej czuli, uspokoimy się, będziemy zdrowsi i poprawi się nasz wygląd. Palenie da się rzucić, trzeba tylko bardzo chcieć.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here