Strona główna Biznes

Cechy dobrego kierownika

248
2
Mężczyzna w koszuli

Zarządzanie ludźmi do duży obowiązek, na który nie każdy jest przygotowany. Nie jest to takie proste, a w dzisiejszych czasach dobry kierownik czy menadżer, to osoba nie tylko pilnująca porządku w firmie, ale także ktoś w rodzaju mentora dla innych pracowników. To także szereg innych pożądanych umiejętności, którymi powinien się wykazywać. Jakie cechy powinien posiadać każdy dobry kierownik?

Samodyscyplina i sumienność

Kierownik czy menadżer to człowiek, którego obowiązkiem jest zarządzanie innymi ludźmi oraz pracą w firmie, a co za tym idzie, sam także musi umieć narzucać sobie cele i zadania, jak również się z nich wywiązywać. Co więcej wywiązywać się z nich najlepiej jak tylko to możliwe. Jako kierownik daje przykład innym, więc niedbalstwo czy notoryczne spóźnianie nie byłoby dobrze widziane.

Poczucie własnej wartości oraz empatia

Każdy kierownik powinien znać swoją wartość, swoje mocne oraz słabe strony, jak również potrafić się skupiać na tych mocnych. Musi być pewny swoich umiejętności i wiedzy oraz dobrze radzić sobie z krytyką, jednocześnie powinien umieć wykazywać się empatią, by móc rozumieć problemy innych i umieć je rozwiązywać w sposób właściwy oraz umieć rozdzielać zadania nie uderzające w negatywny sposób w inne osoby.

Dwoje ludzie pracujących przy komputerze

Asertywność i motywacja

Kierowanie ludźmi to także podejmowanie szeregu różnych decyzji oraz jasne wyrażanie swoich myśli i wymagań, jakie stawia się przed innymi. Powinien umieć zachęcać ludzi do pracy, a jeżeli już podejmuje się krytyki, to krytykuje konkretne działanie, a nie osobę. To równa się także podejmowaniu często niezbyt popularnych decyzji oraz stawiania konkretnych wymagań i ich egzekwowanie także od siebie. Jednocześnie powinien tak kierować podwładnymi, by potrafić wzbudzić w nich entuzjazm i motywację do dalszej pracy, aby chcieli realizować swoje własne cele przez pełne zaangażowanie w wyznaczone zadania.

Stabilność emocjonalna

Jest to niezwykle ważne, szczególnie przy zarządzaniu ludźmi i ma to również silny związek z odpornością na stres w niekorzystnych sytuacjach. Emocje potrafią przeszkodzić, zwłaszcza gdy jest potrzeba podejmowania trudnych i skomplikowanych decyzji. Brak stabilności może doprowadzać do zwiększenia się strachu, niepewności i silnego napięcia, które mogą wpływać na pogorszenie jakości pracy nie tylko kierującego, ale także jego zespołu. Może to skutecznie przeszkodzić w osiągnięciu wcześniej wyznaczonego celu.

Umiejętność negocjacji i rozładowywania konfliktów

Wiąże się to z umiejętnością zarządzania emocjami, które w trudnych kryzysowych momentach mogą być dużą przeszkodzą i psuć atmosferę w firmie. Kierownik powinien umieć budować odpowiednią atmosferę, by praca mogła przebiegać sprawnie i w pełnej współpracy nawet wtedy, gdy panuje napięcie. Ma to również związek z umiejętnością negocjacji, by w razie konfliktów potrafić takie napięcie rozładować w sposób pokojowy i rozwiązać problem tak, by było to z korzyścią dla wszystkich.

2 KOMENTARZE

  1. O dobrego kierownika to teraz trudno, bo wielu z nich zbytnio zadziera nosa i zdecydowanie chętniejsi są w pokazywaniu, gdzie jest miejsce pracownika. Nie mówię, że wszyscy, ale jednak często się to zdarza.

  2. Znam wiele sytuacji gdzie kierownictwo po prostu zachowywało się nie fair, ale wszystko przecież zależy od ludzi. Odrobina empatii ze strony osób na wyższych stanowiskach na pewno jest bardzo pomocna. Przede wszystkim warto czasem pomyśleć co czuje „szary” pracownik.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here