Strona główna Biznes

Znaki drogowe, organizacja ruchu, oznakowanie dróg – jakie firmy? Gdzie szukać pomocy?

757
1
Znak drogowy

Każdy uczestnik drogi, niezależnie od tego, czy kieruje samochodem, pojazdem jednośladowym, czy jest po prostu pieszym, korzysta z możliwości, jakie daje prawidłowo zaprojektowana organizacja ruchu. Jego obowiązkiem jest również obserwacja znaków drogowych, które informują o sposobie poruszania się na danej drodze. Jednak mało kto zastanawia się, kto wykonuje oznakowanie ulic i problem pojawia się wtedy, kiedy sam musi o to zadbać. Do jakich firm się zgłosić? Gdzie szukać pomocy?

Kto korzysta z usług firm projektujących organizację ruchu?

Najpierw należałoby się zastanowić, kto zleca wykonanie projektu organizacji ruchu specjalistycznym firmom. Najczęściej jest to Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, który odpowiada za drogi krajowe, marszałek wojewódzki w przypadku dróg wojewódzkich, starosta, gdy potrzebuje projektu drogi powiatowej lub gminnej i w końcu prezydent miasta w przypadku dróg publicznych znajdujących się w miastach na prawach powiatu. Jest to dość oczywiste, w końcu ktoś musi dbać o prawidłowe oznakowanie wszystkich dróg o charakterze publicznym. Ale to jeszcze nie wszystko.

O taki projekt mogą wystąpić również prywatne firmy. Kiedy najczęściej tak się dzieje? Gdy planowana jest budowa i należy w odpowiedni sposób oznakować przyległy teren lub gdy powstaje nowy kompleks budynków prywatnych, na którym trzeba od podstaw stworzyć organizację ruchu. Może to dotyczyć zarówno parkingu oraz drogi dojazdowej do centrum handlowego, jak i osiedla deweloperskiego.

Tak naprawdę każda inwestycja budowlana będzie związana ze stworzeniem od nowa lub z reorganizacją ruchu. A żeby zadbać o bezpieczeństwo uczestników dróg, należy zgłosić się do profesjonalnej firmy, mającej doświadczenie w tego typu projektach.

Droga

Jak powinna wyglądać prawidłowa organizacja ruchu?

Prawidłowa organizacja ruchu oraz dostosowane do potrzeb oznakowanie jest jednym z czynników, który wpływa na bezpieczeństwo na drodze, dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, czego należy oczekiwać od firmy się tym zajmującej.

Najważniejszą kwestią, o której należałoby tu napisać, jest ścisłe zastosowanie się do obowiązujących przepisów. Projekt w żadnym stopniu nie może naruszać tych zasad. Konieczna jest również współpraca z osobami odpowiedzialnymi za zatwierdzenie projektu, w szczególności gdy dotyczy to przebudowy drogi lub reorganizacji ruchu.

Oznakowane skrzyżowanie

Projektant musi też dokładnie przeanalizować istniejące warunki i uwzględnić wszystkie interesy użytkowników, którzy będą z tej drogi korzystać. Trzeba wziąć pod uwagę m. in. wielkość i strukturę drogi, osiąganą prędkość oraz czy wcześniej nie dochodziło w tym miejscu do zbyt częstych kolizji. Należy też określić, jaki jest najważniejszy cel projektu: poprawa przepustowości drogi, a może bezpieczeństwa? Często jest również tak, że ruch na drodze jest uciążliwy dla najbliższego otoczenia i trzeba znaleźć bardziej optymalne rozwiązanie.

Najczęściej można spotkać się z sytuacją, w której niedoświadczone firmy projektowe pobieżnie analizują warunki na drodze, co skutkuje złą organizacją ruchu. Czasami projektant też błędnie interpretuje przepisy w wyniku czego znaki zostają postawione w nieodpowiednim miejscu.

Początkowo to wszystko może wydawać się mało istotne. Ale jak przyjrzeć się bliżej skutkom wypadków spowodowanych przez złe oznakowanie drogi, łatwo zauważyć, jak istotny dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu jest dobry, rzetelnie opracowany projekt. A jak to wygląda w Polsce?

Jak wygląda oznakowanie dróg w Polsce?

Jak się okazuje, w Polsce często, nawet na drogach krajowych i publicznych, można spotkać się z nieprawidłową organizacją ruchu.

Najczęściej mówi się o tym, że jest zbyt duże nagromadzenie znaków drogowych na danym odcinku, co w znacznym stopniu utrudnia ich prawidłowe odczytanie przez kierowców. W innych miejscach natomiast brak znaków, które poprawiłyby zdolność do podejmowania decyzji, co do prawidłowego zachowania na jezdni.

W większości przypadków nieodpowiednio oznakowane są również roboty drogowe. Nierzadko można mieć też do czynienia z tym, że po skończonej przebudowie znaki nie zostają zabrane i tym samym wprowadzają w błąd kierowców.

Oznakowanie robót drogowych

Bywa też tak, że znaki zostają umieszczone na niewłaściwych wysokościach lub w nieprawidłowej odległości od krawędzi jezdny albo są już nieczytelne.

Bardzo dużym problemem na polskich drogach są również reklamy, które zmniejszają czytelność znaków. Jednak w tym wypadku nie jest to wina firm zajmujących się organizacją ruchu, lecz przepisów, które to umożliwiają.

Za tak fatalny stan organizacji i oznakowania dróg odpowiada również fakt, że w niektórych powiatach i gminach nie sporządzono nawet profesjonalnego projektu lub wybrano do tego zadania firmę nie posiadającą odpowiednich kwalifikacji! Dlatego jeśli ciąży na Tobie odpowiedzialność za stworzenie prawidłowego oznakowania, zobacz jakie firmy mają największe doświadczenie w organizacji ruchu, oznakowaniu dróg oraz gdzie możesz zaopatrzyć się w znaki drogowe, które odpowiadają wszystkim standardom.

TOP 5 firm zajmujących się organizacją ruchu i oznakowaniem dróg

Największym problemem w przypadku polskich dróg jest fakt, iż często organizacją ruchu lub oznakowaniem dróg zajmują się nie dość doświadczone firmy. Niestety, brak sztywnych regulacji, które wskazywałyby na to, jakimi kompetencjami musi wykazać się projektant. Często okazuje się też, że niektóre projekty organizacji ruchu nie zostały należycie zatwierdzone przed rozpoczęciem robót drogowych.

Dlatego jeśli jesteś urzędnikiem odpowiedzialnym za stworzenie takiego projektu lub przedsiębiorcą budowlanym, który chce zadbać o bezpieczeństwo na terenie swoich nieruchomości musisz wiedzieć, do jakich firm możesz zgłosić się o pomoc. Liderami na polskim rynku z pewnością są: Unistop, Wimed, Zebra 2, DROG MOL oraz Krupińscy II.

Unistop

Organizacja ruchu czy oznakowanie dróg to także domena dość znanej firmy Unistop (http://unistop.pl), która powstała w 2003 roku, a więc ma już czternastoletnie doświadczenie w tej branży. Jej pracownicy wiedzą, jak szybko i terminowo realizować wszystkie zlecenia klientów.

Dzięki temu, że od tak wielu lat działają na rynku polskim, zdają sobie sprawę z tego, jakie są realia i potrafią się do nich dostosować proponując klientowi najbardziej optymalną ofertę finansową. Do każdego zlecenia podchodzą też indywidualnie, co jest niezwykle ważne ze względu na specyfikę miejsca, w którym na powstać organizacja lub reorganizacja ruchu.

Co więcej, przez te wszystkie lata wypracowali system, który pozwala na sprawne i możliwie jak najmniej uciążliwe dla kierowców przeprowadzanie robót drogowych. Oferują też natychmiastowy serwis w przypadku awarii oznakowania (zjawiają się na miejscu w ciągu dwudziestu czterech godzin od momentu zgłoszenia). To profesjonaliści z rozbudowaną ofertą, o której będzie jeszcze mowa.

Wimed

Wimed (Wykonywanie i Montaż Elementów Drogowych) to producent znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, który znany jest nie tylko w Polsce, ale także w krajach europejskich.

Firma Wimed powstała w 1988 roku, czyli 29 lat temu! Od tego czasu nieustannie się rozwija, dostosowując swoją ofertę do coraz bardziej restrykcyjnych wymagań. Zdobyła certyfikat Urzędu Dozoru Technicznego poświadczający zgodność wyrobów z najważniejszymi normami.

Co więcej, pracownicy firmy nieustannie biorą czynny udział w konferencjach na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz pogłębiają swoją wiedzę, by w ostatecznym rozrachunku móc zaproponować jak najlepiej wykonane znaki oraz urządzenia BRD urzędom, prywatnym firmom i przedsiębiorcom drogowym.

Zebra 2

Firma Zebra 2 również może pochwalić się wieloletnim doświadczeniem – istnieje od 1997 roku, choć jej pracownicy już wcześniej zdobywali wiedzę na temat organizacji ruchu oraz sposobów oznakowania dróg.

Zebra 2 specjalizuje się w oznakowaniu poziomym i pionowym, a prace wykonuje na terenie całego kraju. Przy czym wszystkie roboty wykonywane są sprawnie oraz z zachowaniem wszelkich standardów.

Właściciele Zebra 2 zdają sobie również sprawę z tego, jak ważne jest podążanie za zmieniającym się rynkiem, dlatego nieustannie dbają o modernizację używanego sprzętu oraz korzystają z najnowszych technologii – wszystko po to, aby stale zwiększać jakość usług.

DROG MOL

DROG MOL, tak jak firma Wimed, działa w branży znaków drogowych od 1988 roku. Posiada bardzo rozbudowaną ofertę, dzięki czemu może w pełni odpowiadać na potrzeby swoich klientów.

Cały czas dąży również do podwyższania jakości usług, a wyroby tej firmy zdobyły certyfikaty poświadczające zgodność z normami ISO, czy PN-EN.

Krupińscy II

Historia firmy Krupińscy II sięga 1980 roku, a więc jest najstarszą z wymienionych tu firm. Specjalizuje się w sprzedaży, montażu oraz demontażu oznakowania pionowego, poziomego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Swoją ofertę kieruje zarówno do urzędów, jak i do prywatnych przedsiębiorców. A dzięki elastycznemu podejściu do każdego zamówienia, potrafi sprostać nawet najtrudniejszym zadaniom.


Każda z tych firm, choć działa w tej samej branży, posiada trochę odmienny profil ofertowy. Dlatego warto byłoby zapoznać się z tym, jaki jest ich zakres działalności, by wiedzieć, z jakim problemem można się do nich zwrócić. Omówione zostanie to na podstawie czterech aspektów działalności: znaki drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, organizacja ruchu oraz oznakowanie drogi.

Na początek jednak warto zapoznać się z tabelką, która obrazuje ofertę każdej z tych firm.

Oferta firm zajmujących się organizacją ruchu drogowego

Oferta Unistop Wimed Zebra 2 DROG MOL Krupińscy II
Sprzedaż znaków TAK TAK TAK TAK TAK
Wynajem znaków TAK NIE TAK TAK TAK
Urządzenia BRD TAK TAK TAK TAK TAK
Wykonanie oznakowania dróg TAK NIE TAK TAK TAK
Docelowa organizacja ruchu TAK NIE brak szczegółowych informacji TAK NIE
Tymczasowa organizacja ruchu TAK NIE brak szczegółowych informacji TAK TAK

Znaki drogowe – wynajem i sprzedaż

Jedną z najbardziej istotnych ofert jest sprzedaż oraz możliwość wynajmu znaków drogowych. Jak to wygląda u każdej z tych firm?

Znaki drogowe

Unistop oferuje zarówno sprzedaż, jak i wynajem znaków drogowych. Są one oczywiście zgodne ze wszystkimi standardami, w przypadku niektórych grup znaków zastosowano również materiały odblaskowe, by były lepiej widoczne na drodze.

Wimed ma w swojej ofercie zarówno znaki drogowe, jak i kolejowe, tablice adresowe i numerowe, które tworzą Miejski System Informacji, oznakowanie osiedli i parkingów oraz znaki związane ze szlakami turystycznymi i rowerowymi. Co ciekawe, na ich stronie internetowej znajduje się także sklep, gdzie można sprawdzić cenę poszczególnych znaków oraz ich specyfikację. Nie umożliwiają jednak wynajmu znaków.

Zebra 2 oraz firma Krupińcy II, tak samo jak Unistop, oferują sprzedaż oraz wynajem znaków drogowych. Oferta DROG MOL jest natomiast bardzo zbliżona do producenta Wimed (znaki drogowe, kolejowe, Miejski System Informacji etc.), z tą różnicą, że oni organizują również wynajem znaków. Ponadto zajmują się także oznakowaniem aktywnym i elementami świetlnymi.

Reasumując, każda z tych firm zajmuje się sprzedażą znaków drogowych, jednak Wimed jest jedynie producentem i nie organizuje ich wynajmu. Za to zarówno oni, jak i DROG MOL poszerzają swoją ofertę o dodatkowe rodzaje znaków.

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego

Każda z omawianych firm posiada w swojej ofercie urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najczęściej są to lustra drogowe, blokady parkingowe, pachołki, lampy ostrzegawcze, słupki, progi zwalniające, czy azyle drogowe.

W przypadku firm Unistop, Wimed oraz Krupińscy II można dokładnie sprawdzić, jakie elementy BRD są przez nich oferowane, natomiast DROG MOL oraz Zebra 2 informują na swojej stronie jedynie, iż wykonują montaż oraz demontaż znaków/urządzeń zabezpieczających roboty drogowe.

Oznakowanie dróg

Unistop, Zebra II, DROG MOL oraz Krupińscy II wykonują usługę tymczasowego lub docelowego oznakowania poziomego dróg. Natomiast producent Wimed posiada w swojej ofercie wyroby niezbędnego do stworzenia takiego oznakowania, jednak pracownicy tej firmy sami tego nie wykonują.

Oznakowanie poziome

Podobnie jest w przypadku oznakowania pionowego, gdzie pozostałe firmy, oprócz Wimed, podejmują się montażu oraz demontażu znaków pionowych. I tak jak zostało to już wspomniane wcześniej, Unistop gwarantuje ponadto serwis przeprowadzany w ciągu dwudziestu czterech godzin od momentu zgłoszenia awarii.

Projektowanie i organizacja ruchu

Jak widać, firmy te nieznacznie różną się między sobą ofertą. Jednak to, co najczęściej jest najbardziej kłopotliwe, to właśnie projektowanie i organizacja ruchu. Jak to wygląda wśród liderów w tej branży?

Unistop wykonuje projekty czasowej lub stałej organizacji ruchu. Jest to firma mająca w tym zakresie bardzo duże doświadczenie, która swoim klientom oferuje również możliwość zdobycia wymaganych opinii oraz pozyskania zgody organów administracyjnych. W przypadku docelowej organizacji ruchu, oprócz stworzenia projektu, wykonują montaż znaków drogowych, elementów BRD oraz tablic informacyjnych. Natomiast gdy potrzebna jest tymczasowa organizacja ruchu, oferują wynajem odpowiednich znaków i urządzeń oraz ich montaż i demontaż. W obu przypadkach organizują ruch na czas prowadzenia robót. To wszystko sprawia, że działają w sposób kompleksowy, począwszy od stworzenia odpowiedniego projektu, przez pozyskanie zgody na jego realizację, po wykonanie wszelkich etapów związanych z organizacją ruchu na danym terenie.

Projektowanie ruchu

Wimed jedynie oferuje swoje wyroby, a więc nie wykonuje żadnej z tych usług.

Zebra 2 deklaruje możliwość stworzenia planu organizacji ruchu oraz powiadomienie odpowiednich urzędów. Jednak specjalizuje się w tworzeniu oznakowania poziomego oraz montażu i demontażu znaków drogowych, elementów BRD, a więc większość prac podejmuje już na etapie wykonawczym.

DROG MOL, tak samo jak Unistop, wykonuje projekty docelowej oraz tymczasowej organizacji ruchu, wraz z uzyskaniem pozwolenia na przeprowadzenie robót drogowych. I tak jak Unistop, projektuje konstrukcje wsporcze oraz barierki chodnikowe na potrzeby konkretnego zamówienia.

Natomiast firma Krupińscy II zapewnia tymczasową organizację ruchu, łącznie ze sprawnym montażem oraz demontażem po zakończeniu prac. Nie zajmuje się jednak projektowaniem ruchu docelowego.

Organizacja i reorganizacja ruchu – do kogo się zgłosić?

Jak widać, każda z tych firm realizuje swoje usługi na bardzo podobnym obszarze. Najbardziej kompleksową ofertę posiada firma Unistop oraz DROG MOL, przy czym Unistop stawia na to, by zapewnić klientom wsparcie na każdym etapie realizacji zamówienia. Pracuje tam doświadczony, dynamiczny zespół, który stosuje najnowocześniejsze rozwiązania. Natomiast DROG MOL to firma z wieloletnim doświadczeniem, która potrafi zaproponować zleceniodawcy optymalne rozwiązania.

Wimed, choć jego oferta jest najbardziej rozbudowana, jeśli chodzi o znaki drogowe, kolejowe, urządzenia RBD etc., zajmuje się wyłącznie sprzedażą swoich produktów. Jeśli więc zależy Ci także na pracach wykonawczych, musisz zgłosić się do innej firmy.

Natomiast Zebra 2 oraz Krupińscy II to prężnie działające firmy, których zakres działalności zbliżony jest do Unistop oraz DROG MOL, jednak nie posiadają tak rozbudowanej oferty usług, w szczególności jeśli chodzi o projektowanie organizacji ruchu.

1 KOMENTARZ

  1. Widzę, że temat ten wcale taki mały nie jest i kto by pomyślał o tym? Znaki przecież są bardzo ważne, mają zapewnić nie tylko dobrą organizację ruchu, ale przede wszystkim bezpieczeństwo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here